NORRBACKA TRYCKERI EFTERTRÄDARE
Vi, Thomas Asplund och Kristina Åkerberg, har drivit Norrbacka sedan vi köpte det 2004 av Dieter Schmidt som hade ägt det i närmare 30 år. Redan innan Dieters tid fanns ett tryckeri på samma plats. Tryckeriet har därför en lång historia liksom den tryckteknik, boktryck, som vi använder. Thomas hade redan innan vi tog över Norrbacka en lång erfarenhet av denna teknik och Kristina har genom sitt arbete på Antalis en gedigen kunskap om papper.
Vi har därför stora möjligheter att hjälpa er till bästa resultat.
Norrbacka är ett av få tryckerier i Sverige som fortfarande kan erbjuda denna teknik. Vi trycker med maskiner av märket Heidelberg. Ett par av dem är från början av 1950-talet. Idag trycker vi främst med klichéer men på tryckeriet har vi också bly- och trätyper. Vi trycker allt från visitkort och inbjudningar till böcker och mer komplicerat presentationsmaterial. Förutom boktryck kan vi erbjuda blindprägling, stansning och foliering.
TRYCK MED KÄNSLA
Christina Zetterlund (CZ):
Om vi börjar från början: Hur kommer det sig att ni driver Norrbacka tryckeri idag?
Kristina: Jag hade hört genom mitt arbete på Svenskt papper (idag Antalis) där jag arbetat i 15 år att Dieter Schmidt som tidigare drev tryckeriet sökte någon som skulle kunna ta över då han gick i pension. Norrbacka hade då funnits här i 30 år och innan dess hade det funnits ett annat tryckeri i samma lokaler. Vi har varit här i åtta år i (augusti 2012). Det är lätt att komma ihåg för vi tog över det när ett av våra barn bara var en månad gammal. Vi köpte tryckeriet och kunder men inte namnet så därför heter vi Norrbacka Tryckeri Efterträdare, men våra kunder och vi själva kallar oss bara för Norrbacka.
Thomas: Dieter var kvar de två första månaderna. och introducerade mig till tryckeriet. Jag hade jobbat på ett liknande tryckeri på helgerna under gymnasietiden och sedan på heltid när jag gick ut skolan. Det var där jag lärde mig denna typ av tryck. Sen har jag gjort allt möjligt däremellan. Men när vi hörde att Dieter sökte någon som kunde ta över såg vi båda det som en möjlighet. Vi är båda väldigt intresserade av trycktekniker.
Kristina: Vi jobbade ju båda på det ställe som Thomas nämnde tidigare – det var där vi lärde känna varandra. Redan då ville vi starta något eller ta över tryckeriet där vi jobbade. Naturligtvis var det ett stort och svårt beslut att ta. Men vi visste båda att du, Thomas, kunde hantverket. Men sedan handlade det ju även om att få kundernas förtroende som ju var vana med Dieter. Och det tycker jag vi har lyckats med.
Thomas: Jag ville forma sakerna med händerna inte bara sitta framför datorn. Jobba mera fysiskt. Ångrar det inte en sekund!
CZ: Kristina nämnde hantverket, vad är det för hantverk som du
kan Thomas?
Thomas: Boktryck kallas det för, eller högtryck.
Högtryck kommer ifrån att man trycker från något som är upphöjt. Det kan vara en blytyp eller en trätyp. Nu förtiden är det nästan bara klichéer som vi trycker med. I själva boktryckets konst kan man ju även göra blindprägling (1), stansning, perforering, foliering (2) liksom relieftryck. De flesta tryck gör vi på obestruket papper eftersom det ger bästa känslan i trycket.
CZ: Där sa du något – känslan i trycket – vad är det?
Thomas: Tryck med känsla – det är när man känner trycket. Det mjuka obestrukna pappret är bra för att få fram bästa känslan. I den typ av papper kan man kan gå hårdare i materialet. Känslan beror ju också på färgvalet, vad man trycker och tjockleken på pappret.
CZ. Det är väl det som är hantverkskunskap – att kunna läsa situationen och förstå vad den behöver?
Thomas: Ja, men det sitter någonstans och går automatiskt när man trycker. Blanda färg går inte lika automatiskt. Till exempel om en röd färg skall tryckas på naturvitt som de flesta tycker är ett vitt papper, men det kan finnas en gul nyans i pappret. Vad gör man med den röda färgen då för att den skall behållas och inte bli för gul?
Det är helt olika varje gång man blandar en färg – det beror på vilket papper du skall köra och vilket sorts tryck.
CZ: Vad är det för typ av jobb som ni gör?
Thomas: Vi gör ju väldigt mycket olika jobb. Från att vi fortfarande är hustryckeriet runt hörnet som man anlitat i många år till formgivare som anser att vi är det enda möjliga tryckeriet och som verkligen brinner för denna typ av tryck .
Kristina: Vi har också förmånen att många duktiga formgivare lämnar in sina saker här. Tack vare dem blir resultatet så väldigt mycket bättre. Rätt papper, rätt uttryck, rätt typografi – det behövs inte så mycket mer.
CZ: Vad är det era kunder söker?
Thomas: Att få något annorlunda istället för det digitala som man kan skriva ut själv i sin egen skrivare. Många vill ha tjockare papper idag. Det är papper som nästan inte går att trycka i någon annan typ av maskin.
CZ: Värderar kunderna att det är ett hantverk?
Thomas: Många gör det. Vissa vill till och med att det skall göras en handsättning, även om det direkt inte syns någon större skillnad på trycket om man plockar bokstäverna för hand eller trycker med kliché. I en handsättning kan bokstäverna vara olika slitna och då får man ju fram en helt annan känsla. Men man blir begränsad av det som finns i lådan och man kan inte göra vad som helst vilket man kan göra i en dator.
Kristina: Det är en mänsklig närvaro – det är så det är med trycksakerna som vi gör här på Norrbacka.
Stockholm augusti 2012.
Christina Zetterlund är konsthantverks- och designhistoriker.
Hon arbetar som lärare på Konstfack men också som frilans
skribent och curator.
(1) En blindprägling går att få positiv- motivet lyfts upp ur pappret,
eller negativ då motivet pressas nedåt, en eller flera gånger.
(2) Foliering tryck med kliché som värms upp till c:a 100° och därefter
trycker fast motivet folierat på pappret.